Blog Theme by PHP Website

ИЗВОД ИЗ РЕЦЕНЗИЈЕ

У својој књизи “Витовница - село у Млави”, аутор Раде М. Обрадовић, води нас кроз историју овог села од његових најранијих помена у изворима до данашњих дана. Најпре нас упознаје са општим подацима, као што су географски положај, тип села, демографски састав становништва, инфраструктура, клима, извори, биљни и животињски свет.... Можемо пратити миграције становништва и сазнати разлоге због којих је долазило до збегова. Значајна пажња је поклоњена и археолошким налазиштима у околини села.
Аутор Витовницу и њене житеље смешта у шири оквир збивања у Србији, током многобројних ратова, који су вођени против Турака и Бугара, до њиховог учешћа у Другом светском рату. Ова поглавља су употпуњена списковима учесника у свим ратовима, као и о одликованим појединцима и сећањима учесника.
Даље можемо пратити развој власти и судства, а аутор нас упознаје са вршиоцима дужности, као и са случајевима који су истраживани. У поглављу о школству у Витовници, сазнајемо да је при манастиру Витовници ( у 18. веку) постојао калуђер који је имао два ђака и да је прва школа саграђена 1861. године. Упознајемо се са учитељима који су ђаке учили и ђацима који су похађали ову школу.
О истоименом манастиру Витовници, било је речи у књизи истог аутора “Цркве и манастири Хомоља, Млаве и Стига”, али историја села не би била потпуна када се и у овој књизи значајно место не би посветило манастиру, монасима који су у њему боравили и старцу витовничком Тадеју и његовим беседама и мислима. Хроника витовничког гробља доноси имена сахрањених мештана од почетка 20. века. Наравно, историја једног села не би била могућа без културних дешавања у истом. Тако су и мештани Витовнице учествовали ма смотрама фолклора. У селу су организоване игранке, вашари и приредбе.
Аутор нас упознаје са привредом села, задругарством, трговинама и занатима, као и са трговцима и занатлијама у селу. Корени пчеларства, које је данас веома развијено у селу, датирају из 19. века. Пчеларско друштво има и свој споменик пчели, који се налази у Каменову. Становници Витовнице баве се ловом и риболовом.
Читајући ову књигу, сазнаћете о обичајима, ношњи и материјалима од којих је израђивана и открити разлику између старих и нових кућа. У пописима становништва од 1834. до 2008. године, пратимо број становника и њихово имовно стање.
Писање ове књиге не би било могуће без исцрпног истраживачког рада. На основу приложеног видимо да је аутор систематски приступио доступним подацима, консултујући изворе, литературу, пописе, документа, казивања и сећања и све то уобличио и представио нам у књизи “Витовница - село у Млави”. Књига је написана тако да и они који нису посетили ово село имају утисак да су и сами учествовали у дешавањима, а они који Витовницу познају, упознаће је на нов начин.

Јул, 2008. године
Теодора Бранковић
Народни музеј Пожаревац